Pelajaran Tauhid al-Asma’ wa al-Sifat I

18 Nov

Tauhid Al-Asma’ (Nama-nama), As-Sifat (Sifat-sifat) dan Zat (zat) merupakan bahagian ketiga dari bahagian-bahagian tauhid dan tergolong dalam tauhid Al-Makrifah.

Maudhu’ Tauhid ini:

Tauhid ini membincangkan secara khusus berkaitan nama-nama Allah, sifat-sifat-Nya dan Zat-Nya. Selaku Umat Islam, perlulah kita percaya bahawa ada bagi Allah itu Nama,Sifat dan Zat yang Maha Mulia lagi Luhur, tidak sama dengan makhluknya dan suci daripada kekurangan.

Matlab Tauhid Ini:

Matlab Tauhid ini ada dua:

1- Isbat (menetapkan)

2- Tanzih (menyucikan)

Maka hendaklah kita menetapkan bagi Allah segala sifat dan nama yang telah ditetapkan Allah bagi diri-Nya dan apa yang ditetapkan oleh Rasulullah S.A.W dan menyucikan Allah dari kekurangan dan penyerupaan.

Konsekuens Tauhid Ini:

Tauhid ini membawa kepada makrifatullah dan megukuhkan lagi tauhid Rububiyyah dan Uluhiyyah.

Jenis-jenis Manusia Dalam menghadapi Tauhid Ini:

Ada 3 Jenis:

1-       Muatthilah

2-       Musyabbihah

3-       Musbitah (sifatiyyah)

Golongan pertama adalah golongan yang tidak percaya akan adanya sifat Tuhan seperti Kristian, Jahmiyyah dan Muktazilah.

Golongan kedua adalah golongan yang menyamakan sifat Tuhan dengan Makhluk seperti Hindu dan Karramiyyah dan sebahagian Sufiyyah.

Golongan ketiga adalah golongan yang percaya Allah S.W.T mempunyai sifat dan sifat-Nya tidak sama dengan makhluk. Mereka ini terdiri daripada Al-Asya’irah, Al-Maturidiyyah dan Ahli Sunnah wal Jamaah.

Dalil-dalil Tauhid Ini:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 Maksudnya:  Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

(Al-Fatihah:1)

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

 

Maksudnya:tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah yang Maha mendengar dan Melihat.- (as-Syura:11)

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

 

Maksudnya:  (yaitu) Tuhan yang Maha Pemurah. yang bersemayam di atas ‘Arsy- (Thaha:5)

Maksudnya:  Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhluk-Nya.- (Aala-Imran:2)

اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ

 

 

Sabda Rasulullah S.A.W:

 

ما من نبي إلا و قد أنذر أمته الأعور الكذاب ألا إنه أعور و إن ربكم ليس بأعور مكتوب بين عينيه ك ف ر- (رواه الترمذي،حديث صحيح)

Maksudnya: Tidak ada seorang Nabi pun melainkan dia akan mengingatkan umatnya tentang Si Buta sebelah yang sangat Penipu, Sesungguhnya (Dajjal) itu buta sebelah dan Tuhan kamu tidak Buta sebelah, tertulis antara dua matanya(Dajjal) ك ف ر – [Riwayat At-Tarmizi, Hadis Sahih].

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: إِنَّ للهِ ، عَزَّ وَجَلَّ ، تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اسْمًا ، مَنْ أَحْصَاهَا كُلَّهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ.-(رواه مسلم والترمذي)

Maksudnya: Daripada Abu Hurairah R.A. katanya: Bersabda Rasulullah S.A.W : Sesungguhnya bagi Allah itu 99 nama 100 kecuali 1, sesiapa yang menghitungnya masuk ke syurga.-[Riwayat Muslim&Turmizi dll].

Qaedah Tauhid Ini:

1-       Menetapkan apa yang Allah & Rasul-Nya tetapkan bagi Zat Allah.

2-       Menafikan Apa yang Allah dan Rasul-Nya nafikan.

3-       Berdiam diri terhadap apa yang tidak disebut oleh Allah dan Rasul-Nya.

Selain itu ada beberapa qaedah tambahan:

1-       apa jua penetapan yang dibuat bagi sesuatu sifat maka sama tsabitnya dengan sifat yang lain.

2-       Perbincangan terhadap sifat adalah sebahagian perbincangan terhadap zat.

3-       Ayat-ayat dan hadis-hadis berkenaan sifat bukan mutasyabihat.

4-       Makna Zahir sifat Allah tidak membawa kepada tasybih.

5-       Sifat-sifat Allah itu sama ada sifat Tsubuti (Positif) atau salbi(Negatif) dan keduanya terbahagi kepada Zati(Sifat zat) dan Fi’li (Sifat perbuatan).

6-       Sifat dan Nama Allah adalah Tauqifiyy dan tidak boleh direka.

7-       Semua Nama Allah menunjukkan atas Sifat-Nya tetapi tidak semua Sifat menunjukkan atas nama-Nya.

Perosak Tauhid Ini:

1-Ta’thil –Menafikan Sifat Allah

2- Takwil –Mengubah Makna Sifat

3- Tafwidh Makna – Menjahilkan Makna Sifat.

4- Tasybih –Menyerupakan Allah dengan Makhluk

5- Tahrif – Mengubah Lafaz Sifat dan Nama Allah seperti Al-Aziz kepada Al-Uzza. Dinamakan juga Al-Ilhad fil Asma’.

 

 

Sebagaian Sifat Allah dan Nama-nama-Nya:

Sifat Zatiyyah:

1-       Al-Ilmu (Ilmu)

2-       Al-Hayah (Hayat)

3-       As-Sama’ (Mendengar)

4-       Al-Basar (Melihat)

5-       Al-Kalam (Berkata-kata)

6-       Al-Hikmah (Hikmah)

7-       Al-Barakah (Berkat)

8-       Ar-Rahmah (Pengasih lagi Penyayang)

9-       Asy-Syukr (Terima Kasih)

10-   Al-wajh (Wajah)

11-   Al-Saq( Betis)

12-   Al-Qadam (Tapak Kaki)

13-   Al-Yad (Tangan)

14-   Al-’Ain (Mata)

 

Sifat Fi’liyyah:

1-       al-maji’ (Datang)

2-       An-Nuzul (Turun)

3-       Al-Istiwa’ (Bersemayam)

4-       Al-Dahk (Ketawa)

5-       Ar-Ridha (Redha)

6-       Al-Farh (Gemberi)

7-       Al- Ghadab (Murka)

8-       At-Tajalli (Menzahirkan Zat-Nya). 

Nama-Nama Allah Taala:

Allah Taalah mempunyai nama-nama yang baik lagi mulia sebagaimana Firman-Nya:

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي

أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Maksudnya: Hanya milik Allah asmaa-ul husna, Maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang Telah mereka kerjakan.- (Al-A’raf:180) 

Begitu juga seperti yang disebut oleh Nabi S.A.W dalam hadis yang lalu bahawa Allah ada 99 Nama tetapi bukanlah bermakna terhad pada 99 Nama ini sahaja berdasarkan hadis:

أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ – (رواه أحمد)

Maksudnya: “aku bermohon kepada-Mu dengan semua nama-Mu yang engkau namakannya diri-Mu atau engkau turunkan-Nya dalam Kitab-Mu atau Engkau ajar kepada seseorang dari makhluk-Mu atau Engkau simpan dalam Ilmu Ghaib di sisi-Mu”.-[Riwayat Ahmad].

Tidak ada hadis yang sahih menetapkan perhitungan khusus akan nama-nama Allah ini tetapi para ulama’ Hadis ada menyenaraikannya dalam riwayat mereka terhadap hadis berkenaan dan ianya masyhur.

Nama Allah yang Paling Agung:

Iaitulah ‘Allah’ itu sendiri kerana Ism ini adalah Ismuz Zat atau Isim yang menunjukkan Zat Allah dan kepadanyalah disifatkan semua Sifat-sifat Allah itu.

About these ads

Satu Respons to “Pelajaran Tauhid al-Asma’ wa al-Sifat I”

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 45 other followers

%d bloggers like this: