AL-GHAZWUL FIKRI (PERANG SARAF)

18 Nov

Takrif:

Kalimah Al-Ghazwul Fikri terdiri daripada dua kalimah iaitu Al-Ghazw dan Al-Fikr.

Al-Ghazw bermakan perang atau serangan. Al-Fikr bermakna pemikiran. Adapun makna kalimah ini dari segi Istilah adalah:

مجموعة الجهود التي تقوم بها أمة من الأمم للاستيلاء على أمة أخرى أو التأثير عليها حتى تتجه وجهة معينة.

Maksudnya: Satu gugusan usaha yang dilakukan oleh satu bangsa untuk menjajah bangsa yang lain atau mempengaruhinya sehingga mereka berhala ke arah yang sama.

Takrif yang lebih khusus adalah:

استعمال الوسائل غير العسكرية ، التي اتخذها النصارى وغيرهم من أعداء الله ، لإزالة مظاهر الحياة الإسلامية , وصرف المسلمين عن التمسك بالإسلام عقيدةً وسلوكا

Maksudnya: Menggunakan segala cara selain bentuk ketenteraan yang dilakukan oleh Nasrani dan selain mereka daripada musuh-musuh Allah  untuk menghapuskan mazahir kehidupan Islam dan merubah kaum muslimin daripada berpegang dengan ajaran Islam aqidah dan suluk.

Ghazwul Fikri dalam Al-Quran dan As-Sunnah.

Allah S.W.T telah pun menceritakan berkenaan ghazwul fikri ini dalam surah Al-Baqarah ayat 120:

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah Itulah petunjuk (yang benar)”. dan Sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, Maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.

Begitu juga telah datang dalam hadis yang sahih dikeluarkan Al-Imam Al-Bukahri dalam Sahih beliau:

 

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَتَتْبَعُنَّ سَنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ شِبْرًا شِبْرًا وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ تَبِعْتُمُوهُمْ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى قَالَ فَمَنْ

Maksudnya: Daripada Abu Said Al-Khudri R.A daripada Nabi S.A.W sabda baginda: Kamu pasti akan mengikut jejak langkah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta hingga kalau mereka masuk ke lubang biawak pun tentu kamu kamu ikut. Kami berkata: Wahai Rasulullah, adakah maksudmu Yahudi dan Nasrani? Kata baginda: Siapa lagi (jika buka mereka).

Tujuan dan Matlamat Pelancaran Serangan:

1-     Menghapuskan ciri-ciri kehidupan Islam dalam kehidupan kaum muslimin.

2-     Menggantikan cara hidup kafir dalam cara hidup Islam.

3-     Menjadikan mereka kufur atau seakan kufur.

Sejarah Kedatangan Al-Ghazwul Fizkri:

Sejarah Al-Ghazwul Fikri ini jika diteliti telah mula semenjak zaman Saidina Usman bin Affan R.A apabila Abdullah bin Saba’ seorang Nasrani-Yahudi berjaya memecahbelahkan kesatuan Umat Islam dan wujudnya Firqah Syiah yang terkenal memerintah Iran sekarang. Namun, pada masa dahulu, serangan-serangan pemikiran ini dapat ditepis walau sejauh mana ia telah menular kerana Umat Islam mempunyai kekuasaan politik dan ekonomi. Tanaddun Islam adalah yang terunggul.

Maka sehinggalah runtuhnya empayar Turki Usmaniyyah hasil suntikan ghazwul fikri yang tepat ke jantung umat Muhammad maka racun ini dengan cepat merebak ke jasad Umat ini.

Perdana Menteri Britain terdahulu, Gladison, pernah menyebut bahawa : “Kamu tidak akan kekal di Mesir selagi Kitab ini (sambil memegang Al-Quran) berada di tangan bangsa Mesir”. Kesedaran bahawa Peperangan bersenjata gagal melumpuhkan orang Islam amat jelas dengan kekalahan golongan Nasrani dalam perang Salib. Begitu juga kemenangan kaum Muslimin ke atas bangsa Mogul.

Uslub dan Medium yang digunakan:

1-Menimbulkan Syubhat terhadap sumber-sumber Islam. Maka timbul lah golongan yang menolak hadis, golongan Syiah yang mempertikaikan keaslian Al-Quran dan Islam Liberal yang mempertiakaikan metodologi penegakan hukum yang diamalkan selama ini.

2-Menimbulkan rasa rendah diri kaum muslimin dan hilang keyakinan dengan agama mereka sendiri dan merasakan bahawa agama adalah penyebab kemunduran. Ia dilaksanakan dengan menyebarkan bidaah dalam agama ini.

3-Membuat kajian dan dakwaan palsu terhadap agama ini serta menyelewengkan fakta yang disuahakan melalui golongan Orientalis.

4-Melalui cendikiawan muslim yang belajar di negara barat, mereka mempengaruhi pemikiran-pemikiran mereka, kemudian mereka ini akan diwar-warkan sebagai tokoh ‘alim ulama’ besar. Inilah yang berlaku melalui Rifa’ah Tahthawi, Muhammad Abduh, Saad Zaghlul, Thaha Husin dan lain-lain dari tokoh tajdid Mesir.

5-Memburuk-burukkan pendakwah Islam sebenar dengan memberi gambaran sebagai pengganas dan ekstrimis dan contoh terbaik dalam perkara ini adalah apa yang berlaku terhadap Asy-Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab.

6-Melalui Penjajahan Ketenteraan. Ketenteraan bukanlah matlamat, tetapi apabila sebuah bangsa itu telah menerima pemikiran barat maka mereka akan diberi kemerdekaan zahir dan dijajah secara batin. Hal ini dapat disaksikan di Negara ini dengan jelas.

7-Menentukan pemimpin dan ahli politik negara Islam adalah mereka yang berpendidikan barat dan terpengaruh dengan pemikiran barat. Maka ditubuhkan universiti, sekolah dan kolej barat di negara-negara Islam kemudian pemimpin yang kelaur dari institusi sebegini sahaja akan diangkat dan disanjung.

Adapun medium penyebaran mereka terangkup melalui media massa dan elektronik. Mereka terkenal dengan formula 3 ‘s’:

Sex, Songs, Sports.

Hal ini dapat dilihat dengan jelas dalam Protokol Zionisme ke-13:

وسرعان ما سنبدأ الاعلان في الصحف داعين الناس إلى الدخول في مباريات شتى في كل انواع المشروعات: كالفن والرياضة وما اليهما . هذه المتع الجديدة ستلهي ذهن الشعب حتماً عن المسائل التي سنختلف فيها معه، وحالما يفقد الشعب تدريجاً نعمة التفكير المستقل بنفسه سيهتف جميعاً معنا لسبب واحد: هو أننا سنكون أعضاء المجتمع الوحيدين الذين يكونون أهلاً لتقديم خطوط تفكير جديدة.

 

“Dan perkara paling pantas yang akan kita mulakan adalah mengiklan dalam akhbar-kahbar menyeru manusia untuk menyertai pertandingan-pertandingan pelbagai jenis seperti kesenian, sukan dan sejenisnya. Keseronokan baru ini akan melalaikan pemikiran bangsa sama sekali daripada masalah-masalah yang mereka berselisih dengan kita, dan ketika mana bangsa itu mula hilang nikmat berfikir secara bebas berperingkat-peringkat maka semua mereka akan bercakap bersama kita kerana kitalah akan menjadi anggota masyarakat yang satu yang akan mempersembahkan cara berfikir yang baru”.

Dan disebut dalam Protokol ke-9:

 

ولقد خدعنا الجيل الناشئ من الأمميين، وجعلناه فاسداً متعفناً بما علمناه من مبادئ ونظريات معروف لدينا زيفها التا، ولكننا نحن أنفسنا الملقنون لها، ولقد حصلنا على نتائج مفيدة

“dan kita telah menipu generasi yang baru daripada Umamiyyin (bukan Yahudi), dan kita jadikannya (geberasi Umami yang baru) rosak dengan apa yang kita ajar kepada mereka daripada prinsip-prinsip yang telah diketahui oleh kita adalah palsu tetapi kita tetap mengajarkannya dan kita mendapat hasil yang berfaedah”.

Fikrah-fikrah yang diserap masuk:

1-Sekularisme: Iaitulah memisahkan agama dengan negara. Politik dan pentadbiran tidak lagi terikat dengan hukum hakam agama, agama hanya perkara kerohanian.

2-Nasionalisme dan Fanatik Perkauman: Hasil penyebaran ini membawa kepada perpecahan Empayar Usmaniyyah Turki. Akhirnya terbentuklah negara-negara Bangsa.

3-Syiar Kemodenan dan Kemajuan. Kemajuan dan Kemodenan ini memaksa masyarakat meninggalkan adat budaya mereka yang baik kepada kehidupan kehawainan.

4-Femenisme: Gerakan pembebasan wanita. Tujuan utama gerakan ini adalah supaya rosaknya kaum lelaki dan institusi kekeluargaan yang merupakan tunjang masyarakat. Fikrah ini berkait rapat dengan aqidah Yahudi dan Nasrani bahawa Hawwa’ adalah penyebab kesalahan Adam A.S.

 

Inilah antara gambaran ringkas berkenaan dengan Perang Pemikiran atau Perang Saraf yang dilaksakan oleh musuh-mush Islam.Mudah-mudahan kita diselamatkan Allah dari tipu daya mereka..Amin…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: