WANITA DALAM ISLAM (I)

20 Nov

Allah s.w.t mencipta lelaki dan wanita dengan fitrah kejadian berbeza sama ada daripada segi fizikal mahupun mental. Hikmah kejadian ini adalah bersesuaian dengan tugas yang akan digalas oleh mereka di muka bumi ini.

Allah s.w.t mencipta lelaki sebagai makhluk yang melakukan tugas-tugas berat dan mencipta wanita sebagai pendamping dan pendidik. Kedua-dua makhluk Allah ini saling memerlukan maka Allah s.w.t mensyariatkan nikah dan Allah meletakkan tugas dan tanggungjawab khas kepada suami dan tugas serta tanggungjawab khas kepada isteri. Kedua-dua mereka perlu menjalankan peranan masing-masing supaya zuriat manusia yang seterusnya mendapat perhatian dan didikan yang cukup.

Kegagalan memahami hakikat ini telah membawa malapetaka yang besar kepada manusia. Lihat sahaja penggerak-penggerak  Liberalisme dan Femanisme, mereka gagal memahami hakikat ini atau sengaja menjahilakn diri mereka berkenaan perkara ini.

Allah s.w.t berfirman:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ

Maksudnya: kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. [al-Nisaa:34].

Dalam ayat ini, Allah s.w.t menjelaskan bahawa Dia menjadikan wanita dan lelaki dengan kelebihan tersendiri dan masing-masing ada kelebihan atas lainnya. Sehebat mana seorang lelaki, tetapi dia tetap kalah kepada wanita yang bergelar ibu di mana dia diwajibkan untuk berbakti kepada wanita yang melahirkannya itu.

Ramai yang salah anggap bahawa ayat di atas menunjukkan Islam melebihkan lelaki atas wanita, ini salah kerana perlu dirujuk ayat sebelum ayat ini iaitu ayat ke-32:

وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

Maksudnya: dan janganlah kamu terlalu mengharapkan (ingin mendapat) limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.[al-Nisaa:32]

Ayat ini merupakan tamparan Allah s.w.t kepada penyeru Liberalisme dan Feminisme bahawa Islam melebihkan lelaki ke atas wanita. Dalam dunia ini, hanya Islam sahaja yang menyamakan amal ibadat yang dibuat oleh wanita dengan amal ibadat oleh lelaki dari segi pahala dan ganjarannya. Dalam agama lain, termasuk Kristian, sehebat mana seorang ‘abidah-ahli ibadat wanita- dia tidak akan sama dengan lelaki. Oleh sebab itu, dalam Kristian wanita tidak boleh menjadi Pope.

Adapun dalam Islam, kewujudan isteri-isteri Rasulullah s.a.w yang menjadi sumber maklumat hukum demikian juga perawi-perawi hadis wanita menjadi bukti tegar bagaimana Islam memberikan hak wanita dalam beragama.

WANITA DALAM KEHAKIMAN ISLAM

Syubhat yang sering ditimbulkan adalah kenapa wanita itu tidak boleh menjadi saksi dalam mahkamah dan kenapa kesaksian wanita itu memerlukan dua orang berbanding seorang lelaki? Sebenarnya pernyataan ini keliru. Tidak semua kes dalam Islam jika saksinya wanita mestilah dua orang bahkan ada kes-kes yang hanya kesaksian wanita sahaja diterima seperti kes-kes kelahiran, kedaraan, penyusuan dan urusan-urusan yang hanya wanita sahaja terbabit padanya secara ghalib (kebiasaan).

Seringa timbul keraguan kenapakah Allah s.w.t menetapkan dua wanita sama dengan seorang lelaki dalam persaksian kes-kes harta. Jika mereka yang mengkaji ilmu psikologi tentulah mereka tahu jawapannya. Ini kerana wanita itu lebih lemah ingatannya dan mudah terpengarauh dengan suasana. Jadi mungkin sekali dia tertipu dalam suatu urusan. Hakikat ini tidak dapat disembunyikan kerana ianya fakta yang jelas.

Adapun tidak diterimanya kesaksian wanita dalam kes-kes hudud dan qisas (jenayah) adalah kerana wanita tidak mampu menggalas tugas ini. Wanita yang menyaksikan suatu kejadian jenayah akan mengalami trauma dan mewajibkannya menjadi saksi akan menyukarkan keadaan.

Demikian juga sifat wanita yang cepat panik dan takut menyukarkannya untuk mengingati kes jenayah yang dilihatnya sama ada kes bunuh, zina ataupun kecurian. Inilah hakikat yang perlu difahami oleh para pejuang Liberalisasi Wanita sebelum menuduh Allah s.w.t sebagai zalim. Undang-undang Islam ini dicipta oleh Allah s.w.t dan Dia juga yang mencipta lelaki dan wanita, maka undang-undang yang dicipta adalah sesuai dengan makhluk-Nya yang akan menerima dan melaksana undang-undang tersebut.

Wujudnya sesetangah wanita yang mampu menyaksikan kes-kes ini tidak menafikan undang-undang Islam yang maha adil ini kerana terdapat kaedah fikih menyatakan:

الحكم الشرعي يبنى على الكثير الغالب، لا على القليل النادر

Maksudnya: “Hukum Syarak dibina atas perkara kebanyakan yang selalu terjadi bukan perkara yang jarang-jarang berlaku”-[al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, 5/451].

Namun demikian, bagi hakim jika dia melihat kekuatan wanita tersebut menjadi saksi dia masih boleh menggunakan keterangan wanita itu untuk menjadi qarinah (penguat) kepada kesaksian dan keterangan yang ada.

KENAPA TIADA HAKIM WANITA?

Persoalan ini masih menerima jawapan hampir sama dengan kes kesaksian. Wanita dalam psikologi diakui sebagai memeiliki sifat emosional dan cepat gelabah serta panik berbanding lelaki. Wanita juga memiliki apa yang disebut sebagai السيولة العاطفية [Limpahan Emosi] yang menjadikannya cepat kasihan dan cepat terpengaruh.

Keadaan fizikal wanita seperti kedatangan haid, mengandung dan melahirkan anak juga menjadi penghalang fitrah kepadanya untuk menjalankan tugas berat ini.

Selain itu, jawapan muktamad kepada persoalan ini adalah, Allah s.w.t tidak mencipta wanita sebagai penghukum tetapi pendidik. Mereka diberi tugas oleh Allah s.w.t sebagai pendidik generasi dan tempat merea adalah di rumah menajalankan ‘tugas’ yang telah Allah wajibkan ke atas mereka.

Apabila seseorang yang tidak mendapat lesen guaman dan kebenaran untuk menjalankan prosiding perundangan dia tidak akan dibenarkan untuk menjadi peguam atau hakim walaupun dia mempunyai pengetahuan dalam bidang undang-undang maka begitulah ibaratnya, walaupun seorang wanita itu jika dia kuat dan hebat macam mana sekalipun tetapi dia tidak mendapat ‘lesen’ daripada Allah s.w.t untuk menjalankan prosiding perbicaraan sebagai hakim. Maka jika kita boleh patuh kepada undang-undang ciptaan manusia, apakah patut kita mempertikaikan undang-undang Pencipta dan Pentadbir Alam ini?! Subhanallah…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: