KEWAJIPAN MEMBENCI KEKUFURAN

8 Mar

Firman Allah s.w.t:

وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ

Maksudnya: “dan ketahuilah bersama-sama kamu ada Rasulullah yang jika dia mengikut kebanyakan permintaan kamu tentulah kamu akan menjadi susah tetapi Allah telah mencampakkan kecintaan terhadap Iman dan menghiaskannya dalam hati-hati kamu dan mencampakkan rasa benci terhadap kekufuran, kefasiqan, dan maksiat (dalam hati-hati kamu) demikianlah mereka itu orang-orang teguh di atas kebenaran”. [al-Hujurat: 7].

Tafsir Ayat:

Dalam ayat yang mulia ini, Allah s.w.t memberi peringatan kepada kaum muslimin supaya tidak tergesa-gesa dalam menghukum sesuatu perkara, tetapi hendaklah tunduk kepada hukuman dan pedoman yang diberi oleh Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w dalam memberikan sesuatu keputusan lebih tepat dan benar kerana baginda tidak member keputusan dari dirinya sendiri bahkan Wahyu daripada Allah s.w.t dan baginda Rasul itu dalam hukuman Rasulullah s.a.w itu lebih baik untuk maslahah kaum mukminin berbanding kehendak mereka sendiri yang pada rasa diri mereka adalah yang terbaik.

Allah s.w.t juga menegaskan bahawa Dia telah menjadikan perasaan cinta kepada Iman dan menghiaskan keimanan kepada para Sahabat Rasulullah s.a.w dan demikianlah juga kepada setiap mukmin yang bertakwa serta menjadikan perasaan benci terhadap kekufuran, kefasiqan, dan maksiat sehingga mereka tidak berani sama sekali melanggar perintah Allah dan RasulNya.

Mereka yang mempunyai sifat cinta kepada Iman dan membenci perkara yang berlawanan dengan Iman adalah golongan yang ditetapkan Allah s.w.t di atas kebenaran dan mendapat petunjuk daripada Allah s.w.t.[1]

Isntinbat Hukum daripada Ayat:

Ayat yang mulia ini mengajar kita salah satu Usul Akidah (Teras Akidah) Islam yang sangat penting iaitulah berpegang dengan Sunnah Rasulullah s.a.w dan Memberikan Wala’ (Kesetiaan) kepada Islam dan Ahlinya (penganutnya) serta Bara’ (berlepas diri dan membenci) kekufuran dan ahlinya, kefasiqan dan ahlinya, serta maksiat dan ahlinya.

Cinta kepada kaum mukminin dan membenci kaum kafir termasuk syarat syahadah لا إله إلا الله sebagaimana yang disebutkan Syeikh Hafiz Hakami dalam Manzumah beliau:

وَفي الشَّهادَةِ عِلْمُ القَلْبِ مُشْتَرَطٌ يَقِيْنُهُ اُنْقَدْ قَبُوْلٌ لَيْسَ يُفْتَقَدُ

إِخْلاصُكَ الصِّدْقُ فِيْهَا مَعْ مَحَبَّتِهَ كَذَا الْوَلاَ وَالْبَرا فيها لَهَا عُمُدُ

فيهِ تُوالي أولى التّقْوَى وَتنْصُرُهُمْ وَكُلُّ أَعْدائهِ إِنَّا لَهُمْ لَعَدُو

Maksudnya: “dan pada Syahadah itu disyaratkan ilmu dalam hati, demikian juga yakin, inqiyad (patuh), qabul (menerima) tidak boleh tiada, demikian juga ikhklasmu dan membenarkannya (Sidq) beserta cinta kepadanya, demikian juga wala’ dan bara’ keranya, ia adalah tiang syahadah, dengannya kamu berwala’ (member kecintaan dan kesetiaan) kepada Ahli Takwa dan menolong mereka dan sesungguhnya kita adalah musuh kepada mereka yang memusuhinya (yakni yang memusuhi tauhid)”. [al-Jauhirah al-Faridah fi Tahqiqil Aqidah].

Maka difahami dalam pernyataan Syeikh Hafiz ini, para Ulama Salaf Radiallahu’anhum telah meletakkan Cinta kepada Tauhid dan penganutnya serta memusuhi musuh-musuh Tauhid dan penganutnya adalah sebahagian daripada syarat sahnya Syahadah seorang muslim.

Dalil para ulama adalah firman Allah Taala:

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ

Maksudnya: “dan ada antara manusia yang menjadikan selain Allah sebagai tandingan (kepada Allah) dengan mencintainya (yakni berhala-berhala) seperti mereka cinta kepada Allah sedangkan orang-orang yang beriman itu lebih cinta kepada Allah…” [al-Baqarah: 165]

Demikian juga ayat yang kita bincangkan ini menjadi dalil bahawa mencintai Tauhid dan ahlinya termasuk syarat keimanan kepada Allah s.w.t dan membenci syirik dan ahlinya, membenci kufur dan ahlinya, serta nifaq dan ahlinya termasuk kesempurnaan dan kesahihan akidah.

Firman Allah s.w.t:

لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Makusdnya: “Tidak akan kamu dapati (wahai Muhammad) suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat mencintai mereka yang memusuhi Allah dan RasulNya walaupun mereka itu adalah bapa-bapa mereka, saudara-saudara mereka, dan kaum kerabat mereka, mereka inilah yang telah ditetapkan dalam hati mereka Iman dan dikuatkan dengan ruh (petnjuk dan hujjah) daripadaNya dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, Allah reda kepada mereka dan mereka reda kepadaNya itulah dia parti Allah, sesungguhnya parti Allah jua yang akan mencapai kemenangan”. [al-Mujadilah: 22].

Ayat ini adalah antara ayat –ayat al-Wala’ dan al-Bara’ yakni ayat yang memerintahkan kepada kaum muslimin supaya membenci dan memusuhi kaum kafir. Antara ayat yang lain adalah firman Allah s.w.t:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mengambil ‘bitanah’ selain daripada kamu (daripada kaum kafir) kerana mereka itu tidak peduli akan kesusahan kamu bahkan mereka suka jika kamu mendapat kesusahan, telah tampak pada mulut mereka (perkataan merek) akan kebencian mereka (pada kamu) dan apa yang disembunyikan dalam dada-dada mereka lebih besar, telah Kami (Allah) jelaskan kepada kamu ayat-ayat supaya kamu berakal”. [Ali Imran: 118].

Maksud bitanah adalah teman rapat, penasihat, penjaga rahsia, dan sahabat karib seseorang sebagaimana sabda Nabi s.a.w:

ما استخلف خليفة إلا له بطانتان بطانة تأمره بالخير وتحضه عليه وبطانة تأمره بالشر وتحضه عليه والمعصوم من عصم الله

Maksudnya: “Tidak ada yang menjadi khalifah kecuali dia mempunyai dua bitanah (yakni ahli mesyuarat dan penasihatnya), penasihat yang menyuruhnya melakukan kebaikan dan member semangat ke arah itu dan penasihat yang menyuruhnya melakukan kejahatan dan mendorongnya kea rah itu, yang terpelihara itu mereka yang dipelihara Allah” [al-Bukhari].

Syeikh Mustafa Dib al-Bugha menyatakan: “Bitanah seseorang itu adalah orang-orang khasnya dan ahli mesyuaratnya dalam urusannya.”[2]

Syeikh Abu Bakar al-Jazairi Hafizahullah menyatakan: “Bitanah seseorang adalah mereka yang mengetahui perkara yang dia rahsiakan daripada orang lain kerana sesuatu kepentingan”.[3]

Dalam Tafsir Ibn Abi Hatim, beliau meriwayatkan:

عن ابن أبي الدِّهْقانة قال: قيل لعمر بن الخطاب، رضي الله عنه: إن هاهنا غُلاما من أهل الحِيرة، حافظ كاتب، فلو اتخذته كاتبا؟ فقال: قد اتخذت إذًا بطانة من دون المؤمنين

Maksudnya: Daripada Ibn Abi Dihqanah katanya: Dikatakan kepada Umar bin al-Khattab radiallahuanhu: “Sesungguhnya di sini ada seorang budak daripada Hirah[4] seorang yang cermat dan pandai menulis, elok jika kamu jadikan dia juru tulis”. Maka kata Umar: Jika aku lakukan demikian aku telah menjadikan seorang bitanah selain daripada kaum mukminin”.[5]

Imam Ibn Kasir rahimahullah berkata: “Asar ini menunjukkan tidak boleh (haram) melantik seorang kafir zimmi sebagai juru tulis (kerajaan) yang berkaitan urusan kaum muslimin dan menyebabkan dia mengetahui rahsia-rahsia mereka yang memungkinkan dia menyampaikan kepada kafir harbi”.[6]

Maka, jika demikianlah hukumnya melantik seorang juru tulis daripada orang kafir, maka bagaimanakah akalnya manusia yang mengharuskan melantik menteri dan ahli Parlimen dan seumpamanya daripada kafir yang akan menyebabkan mereka memerintah kaum muslimin?

Sabda Nabi s.a.w:

لاَ تَقُولُوا لِلْمُنَافِقِ سَيِّدٌ فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ سَيِّدًا فَقَدْ أَسْخَطْتُمْ رَبَّكُمْ عَزَّ وَجَلَّ

Maksudnya: “Janganlah kamu memanggil orang munafik sebagai ‘Syed’ (Tuan) kerana jika mereka itu ‘Tuan’ maka kamu telah menyebabkan Tuhan kamu Azza wa Jalla murka”. [Abu Daud dan Ahmad, disahihkan al-Albani, al-Hafiz al-Munziri, dan al-Nawawi serta disokong juga oleh Al-Arnauth].

Munafik adalah orang yang menyembunyikan kufur dan menampakkan dia Islam, seperti Abdullah bin Ubai bin Salul yang menampakkan dia muslim, mengucap dua kalimah syahadah dan bersolat tetapi dalam hatinya dia membenci Rasulullah s.a.w dan para Sahabat baginda.

Jika beginilah sekali hukumnya sekadar memanggil tuan pun dilarang syarak terhadap kaum kafir, maka bagaimana pula dengan melantik mereka sebagai Menteri, Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri, dan sebagainya sehingga mereka digelar ‘Yang Berhormat’ atau ‘Yang Berbahagia’ atau ‘Yang Dimuliakan Tuan Yang di-Pertua Dewan’? Jawapannya bagi mereka yang berakal tiada dua lagi baginya melainkan haram jua.

Daripada penjelasan ini, teranglah kepada kita bahawa haram hukumnya kita berkasih sayang dengan kaum kafir bahkan wajib kita membenci akidah mereka yang kufur, kita membenci Yahudi kerana akidah Yahudinya, membenci Nasrani kerana Akidah Nasraninya, kita membenci Hindunisme kerana Akidah Syiriknya dan seterusnya.

Jika diperhatikan ayat 22 surah al-Mujadilah di atas kita dapati bahawa sebab seseorang mukmin membenci bapa-bapanya, saudara-saudaranya, dan kaum kerabatnya adalah kerana mereka memusuhi Allah dan Rasulullah s.a.w. Memusuhi Allah dan RasulNya telah berlaku apabila seseorang menolak untuk mengucapkan dua kalimah Syahadah dan mentauhdikan Allah s.w.t.

Larangan berkasih sayang dengan orang kafir dan larangan melantik kafir zimmi[7] sebagai pemimpin dan teman rapat seseorang muslim jelas menunjukkan permusuhan antara muslim dan kafir itu berpunca daripada perbezaan akidah mereka, bukan kerana si kafir menzalimi atau melakukan jenayah terhadap muslim.

Manusia yang enggan beriman kepada Allah dan RasulNya telah melakukan sebesar-besar jenayah di dalam alam serwajagat ini kerana tiadalah dosa yang lebih besar daripada syirik dan kufur. Firman Allah s.w.t:

إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

Maksudnya: “Sesungguhnya syirik adalah kezaliman yang sangat besar” [Luqman: 13].

Secara logik akal yang waras, tidak ada makhluk dalam alam ini suka kepada kezaliman demikian juga tidak ada makhluk yang suka kepada mereka yang berbuat zalim. Maka bagaimana pula dengan kaum musyrik yang disifatkan Allah s.w.t sebagai ‘Kezaliman Terbesar’? Maka tidak ada jawapan yang lebih waras selain daripada: Wajib kita membenci mereka kerana kesyirikan mereka itu.

Firman Allah s.w.t:

قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ

Maksudnya: “Sesungguhnya bagi kamu pada diri Ibrahim dan pengikut-pengikutnya mempunyai teladan yang amat baik ketika mereka berkata kepada kaum mereka: ‘Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dan apa yang kamu sembah selain daripada Allah, kami ingkar (akan perbuatan) kamu dan telah jelaslah permusuhan dan kebencian antara kami dan kamu sehinggalah kamu beriman kepada Allah dengan mentauhidkanNya…” [al-Mumtahanah: 4]

Maka jelas dalam ayat ini, Allah s.w.t memerintahkan kita mengikut jejak langkah Nabi Ibrahim a.s dan para pengikut baginda yang memusuhi dan membenci kekufuran serta penganut ajaran kufur itu kerana kekufuran itu sendiri yang berlawanan dengan Tauhid bukan semata-mata kaum kafir tadi menzalimi mereka.

Namun, perlu diingatkan, kebencian kita kepada kaum kafir tidaklah menyebabkan kita tidak berlaku adil kepada mereka dan berbuat baik kepada mereka dalam rangka menarik minat mereka kepada Islam. Ini berdasarkan firman Allah s.w.t:

وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى

Maksudnya: “dann janganlah kebencian kamu kepada sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil kepada mereka, berlaku adillah kerana itu lebih dekat dengan takwa…” [al-Maidah: 8].

Maka di sini berbeza dengan akidah Yahudi yang menurut mereka boleh mencuri harta selain Yahudi, membunuh selain Yahudi, berzina dengan selain Yahudi, dan segala macam maksiat atas dasar kebencian mereka terhadap selain Yahudi.[8]

 Islam tetap mengharamkan perbuatan curi walaupun harta seorang kafir, berzina tetap haram walaupun dengan kafir, memakan riba tetap haram walaupun dengan orang kafir dan seterusnya daripada segala macam maksiat.

Demikian juga Islam tidak melarang seorang anak yang ibu bapanya kafir untuk member nafkah kepada mereka dan menjaga kebajikan mereka berdasarkan firman Allah s.w.t:

وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

Maksudnya: “dan jika mereka berdua (ibu bapa kamu) memaksa kamu untuk kamu mensyirikkan Aku yang kamu sendiri tidak ada ilmu berkenaannya maka janganlah kamu taat kepada keduanya tetapi berkawanlah dengan baik dengan keduanya di dunia serta ikutlah jalan orang-orang yang bertaubat kepadaKu kemudian kepadaKu lah tempat kembali kamu maka Aku akan beritakan kepada kamu apa yang kamu telah lakukan”. [Luqman: 15].

Demikian juga Islam tidak melarang untuk kita berbuat baik dengan orang kafir yang ada perjanjian damai dengan kaum muslimin sama ada kafir zimmi, mu’ahid[9], atau musta’man[10] selama mereka mengikut perjanjian tersebut sebagaimana firman Allah s.w.t:

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya: “Allah tidak melarang kamu daripada mereka yang tidak memerangi kamu kerana agama dan mengeluarkan kamu daripada negeri kamu untuk kamu berbuat baik kepada mereka dan berlaku adil kepada mereka sesungguhnya Allah cinta kepada orang-orang yang adil”. [al-Mumtahanah: 8].

Ayat ini menurut riwayat yang sahih dalam al-Bukhari, Muslim, dan Ahmad diturunkan berkenaan Asma’ Binti Abu Bakar al-Siddiq r.a apabila ibunya[11] yang musyrik dating ke Madinah pada tahun Hudaibiah (yakni ketika berlakunya perjanjian Hudaibiah) membawa hadiah untuk diberi kepada anaknya. Asma’ r.a enggan menerima kerana ibunya seorang musyrik lalu Allah s.w.t menurunkan ayat ini menjelaskan tidak ada salahnya Asma’ berbuat baik kepada ibunya kerana dia seorang kafir mu’ahad.

Syeikh Jamal al-Qasimi rahimahullah berkata:

وهذه الآية على جواز البرّ بين المشركين والمسلمين ، وإن كانت الموالاة منقطعة

Maksudnya: “dan ayat ini menunjukkan harusnya berbuat baik antara kaum musyrikin dan kaum muslimin walaupun wala’ (kasih sayang dan kesetiaan) telah terputus antara mereka”.[12]

Oleh itu, kebencian seorang muslim kepada kekufuran kaum kafir dan syirik kaum musyrik tidak menyebabkan mereka lansung tidak boleh bermuamalat dengan kaum kafir dan musyrik tadi seperti jual beli dengan cara yang dihalalkan Islam, memberi dan menerima hadiah, menziarah yang sakit, dan membantu yang dalam kesempitan.

Adapun kafir harbi iaitulah kafir yang tidak ada sebarang perjanjian dengan kaum muslimin sama ada akad zimmah, muahad, atau musta’man maka tidak hubungan antara mereka kecuali pedang sehinggalah mereka memeluk Islam atau membayar jizyah[13] atau mengikat perjanjian gencatan senjata[14].

Firman Allah s.w.t:

قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ

Maksudnya: “Perangilah orang-orang yang tidak beriman dengan Allah dan tidak pula dengan hari akhirat dan tidak mengharamkan apa yang Allah dan RasulNya haramkan dan tidak beragama dengan agama yang benar daripada orang-orang yang diberi kitab sehinggalah mereka mahu membayar jizyah secara terpaksa  dalam keadaan mereka itu hina”. [al-Taubah: 29]

Berkata Imam Ibn Kasir rahimahullah:

فلهذا لا يجوز إعزاز أهل الذمة ولا رفعهم على المسلمين، بل هم أذلاء صَغَرة أشقياء

Maksudnya: “oleh sebab ini (perintah kafir zimmi member jizyah dalam keadaan mereka itu hina) tidak boleh memuliakan Ahli Zimmah (Kafir Zimmi) dan mengangkat kedudukan mereka atas daripada kaum muslimin bahkan mereka itu kaum yang hina dan celaka”. [15]

Sabda Rasulullah s.a.w:

لا تبدءوا اليهود والنصارى بالسلام وإذا لقيتم أحدهم في الطريق فا ضطروهم إلى أضيقه

Maksudnya: “Janganlah kamu mula memberikan salam kepada Yahudi dan Nasrani dan jika kamu menjumpai mereka di jalanan maka himpitlah mereka di tepian”. [al-Tarmizi & Ahmad, saih].

Imam al-Tarmizi memasukkan hadis ini di bawah bab Memberi Salam kepada Ahli Kitab dan Bab Memberi Salam kepada Ahli Zimmah (Kafir Zimmi).

Maksud himpit mereka ke tepian jalan hendaklah kafir zimmi itu member laluan kepada orang Islam dan membenarkan orang Islam menggunakan bahagian yang luas dan jika perlu hendaklah dia (kafir zimmi) berhenti dahulu di bahu jalan kerana member laluan kepada seorang muslim.

Ini bukanlah bermakna seorang muslim boleh menolak dan menghimpit seorang kafir zimmi secara sembrono dan menyebabkan mudarat kepadanya.

Syahid daripada hadis ini, Islam mensyariatkan supaya kaum muslimin menghinakan kaum kafir zimmi yang tentu sahaja mereka ini bukanlah penjenayah atau yang boleh memudaratkan kaum muslimin secara jelas maka penghinaan yang mereka terima ini adalah lambang kebencian kaum muslimin terhadap akidah kufur yang berada di hati para kafir zimmi ini[16].

Demikianlah perbahasan berkenaan kewajipan seorang muslim membenci kekufuran  dan penganutnya sesuai dengan jenis-jenis orang kafir yang telah ditetapkan syarak.

Insya-Allah, kita akan sambung perbincangan kita berkenaan kewajipan membenci maksiat dan pelakunya pula nanti.Wallahua’lam.

 

Kesimpulan:

1-Wajib seorang muslim itu membenci kekufuran dan mencintai Iman dan Tauhid.

2-Permusuhan antara muslim dan kafir itu adalah kerana perbezaan akidah mereka bukan kerana tanah atau harta atau kerana kezaliman kaum kafir terhadap kaum muslimin.

3-Kebencian seorang muslim kepada kafir tidak menghalang mereka berlaku adil dan ihsan kepada kafir zimmi, muahad, dan musta’man.

4- Kecintaan terhadap orang kafir yang dilarang adalah cinta ikhtiari yang syari’, adapun cinta yang tabii yang memang telah dijadikan Allah s.w.t dalam hati setiap manusia seperti kasih kepada ibu dan bapa, kasih kepada anak dan sebagainya tidaklah menjadi kesalahan tetapi hendaklah mereka (kaum muslimin) menjadikan cinta dan kasih mereka kepada agama Allah s.w.t lebih daripada cinta tabii mereka dan menanamkan kebencian terhadap kaum kafir walaupun ibu bapa mereka.

 

DITULIS OLEH:

AL-FAQIR ILALLAH, MUHAMMAD ASRIE BIN SOBRI AL-MASHOORI AL-SALAFI

 



 

[1] Taisir al-Karim al-Rahman fi Tafsir Kalam al-Mannan, Abdul Rahman al-Saadi, m.s 800, cet. Muassasah al-Risalah, 1420H dan Aisar al-Tafasir, Abu Bakar Jabir al-Jazairi, jil 4, m/s 120-121, Maktabah al-Syamilah 3.23

[2] Sahih al-Bukhari Tahkik Syeikh Mustafa Dib al-Bugha, Dar Ibn Kasir-Beirut, 1407H.

[3] Lihat: Aisar al-Tafasir oleh Syeikh Abu Bakar Jabir al-Jazairi.

[4] Hirah berada di bawah kekuasaan Islam tetapi budak ini adalah seorang kafir yakni kafir zimmi.[lihat nota kaki seterusnya untuk maksud kafir zimmi.

[5] Tafsir Ibn Abi Hatim hadis no. 4087

[6] Tafsir al-Quran al-Azim, Ibn Kasir, Dar al-Tibah, 1420H, 2/107.

[7] Kafir Zimmi maksudnya orang yang kafir yang menetap dalam Negara Islam dan tunduk serta patuh kepada undang-undang Islam. Larangan berkasih sayang dengan kafir zimmi menunjukkan kita membenci semua jenis orang kafir kerana agama mereka.

[8] Lihat: al-Kanzul Marsud fi Qawaid al-Talmud, Mausuah Yahudiah wa Sahyuniah, dan Mausuah Muyassarah lil Adyan wal Firaq wal Ahzab al-Muasarah.

[9] Kafir Muahad adalah kafir yang hidup di negeri kafir di mana negerinya itu mempunyai gencatan senjata dengan negeri Islam.

[10] Kafir Musta’man adalah kafir yang diberi jaminan keselamtan dirinya oleh seorang muslim atau muslimah seperti para pelancong asing di negeri Islam dan duta-duta Negara kafir ke negara Islam.

[11] Ibunya bernama Qatilah.

[12] Mahasin al-Takwil, Muhammad Jamaluddin al-Qasimi, Maktabah Syamilah 3.23

[13] Jizyah adalah cukai yang dibayar oleh kafir zimmi kepada pemerintah Islam.

[14] Harus pemerintah membuat gencatan senjata dengan kafir harbi dan sepanjang berlansungnya gencatan senjata kafir harbi tadi bertukar statusnya kepada kafir muahad.

[15] Tafsir al-Quran al-Azim, Ibn Kasir, 4/133

[16] Saidina Umar bin al-Khattab radiallahuanhu telah meletakkan syarat yang ketat kepada kafir zimmi antaranya mereka tidak boleh menzahirkan perayaan mereka dalam negeri Islam, tidak boleh meletakkan salib di luar gereja, tidak boleh meminum dan menjual arak secara terbuka dan sebagainya. Syarat-syarat ini telah diterima para ulama fiqah dan terkenal sebagai Syarat-syarat Umar.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: