About

Nama: Muhammad Asrie bin Sobri

Tarikh Lahir: 23 Zul Kaedah 1407H bersamaan 19 Julai 1987M

Alamat: No; 21 Jalan Guar Perahu 2, Taman Guar Perahu, Kubang Semang, 14400 Bukit Mertajam,        Pulau  Pinang

Pekerjaan:  Bekas Pegawai Penyelidik Jab. Mufti Neg. Perlis, Mahasiswa MEDIU jurusan Usuluddin.

4 Respons to “About”

  1. Abu Bakar anak Sidiq Mei 6, 2009 pada 8:32 am #

    Ulama Islam tidak pernah bersatu dalam semua aspek yang dipertikaikan selepas wafat Nabi Muhammad s.a.w. Contohnya Khalifah Uthman bin Affan, menantu Nabi Muhammad dipersalahkan dan kemudian bunuh oleh orang Islam. Khalifah Ali, menantu Nabi Muhammad s.a.w. dipersalahkan dan dibunuh oleh orang Islam yang menghukumkannya kafir kerana bermesyuarat atau bertahkim dengan Muawiyah Bin Abi Sfyan yang menentangnya sebagai Khalifah umat Islam.
    Kes anak Hindu ini juga tidak wujud zaman Nabi Muhammad s.a.w. Maka orang Islam tidakl ada kata sepakat dalam menyelesaikan kes seperti ini.
    Apa yang tulis dalam kes ini adalah petikan-petikan ulama yang you sokong pendapat/pandangan mereka. Ulama yang mengatakan Quran kebebasan beragama dimansukhkan tetapi you tidak terima pendapat mereka itu tetapi you terima pendapat ulama yang mengatakan hukum kebebasan beragama masih tidak dimansukhkan. Ijmak ulama adalah hujah kepada Muslim yang menerima pendapat ulama itu tetapi tidak hujah kepada Muslim yang tidak menerima pendapat ulama berkenaan. Contohnya, ulama dalam PAS berpendapat Malaysia tidak negara Islam tetapi ulama dalam UMNO berpendapat Malaysia adalah negara Islam. Mana yang betul kepada kamu? Kamu pilih PAS, maka kamu akan kata pendapat PAS betul. Kalau kamu pilih UMNO, maka kamu akan kata pendapat UMNO betul. Mereka semua ada dalil dan ada ulama yang dijadikan rujukan untuk mengukuhkan pendapat mereka masing-masing. Dalil-dalil itu mereka faham sendiri sekalipun fahaman mereka berbeza daripada fahaman Muslim lain.

  2. mashoori Mei 6, 2009 pada 3:32 pm #

    Perlu dijelaskan di sini, peristiwa memeluk Islam salah seorang suami Isteri dan mereka mempunyai anak kecil telah berlaku di zaman Rasulullah s.a.w dan dengan jelas baginda meletakkan kedudukan anak itu sebagai Islam bahkan penjagaan anak diberi kepada bapanya yang muslim. Hadis ini sahih diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Nasai.
    Maka pertikaian yang dikatakan khilaf tidak timbul. Ulama telah Ijmak apabila bapa memeluk Islam maka anaknya yang belum baligh atau yang sudah baligh tapi terencat akal hendaklah dihukum Islam. Ini jelas dinyatakan oleh Imam Ibn Battal dalam Syarahnya terhadap Sahih al-Bukhari. Apa yang berlaku Khilaf adalah jika ibu memeluk Islam tanpa si bapa, maka Imam Malik bin Anas menghukum agama anak sesuai dengan agama bapa kerana bapa adalah tempat anak itu dinasabkan. Namun Ibn wahab daripada al-Malikiyah sendiri memilih pendapat Jumhur iaitu anak tetap dihukum Islam demikian juga Sahnun sependapat dengan jumhur jika ibu yang memeluk Islam itu berada di negara Islam bersama anaknya sedangkan bapanya berada di negeri kafir harbi.
    Janganlah disamakan Khilaf dalam isu fikah seperti khilaf dalam masalah prinsip ahli sunnah yang besar seperti masalah pertikaian sahabat di mana Ulama Ahli Sunnah telah sepakat dalam peperangan Jamal dan Siffin, Ali r.a berada di pihak yang benar sedangkan sahabat yang berada di pihak yang memerangi Ali r.a dihukum sebagai ‘tersalah’ dan mereka diberi satu pahala atas ijtihad mereka yang salah itu.
    saya juga berharap supaya orang salah ijtihad dalam masalah agama anak ini dimaafkan Allah dan diberi pahala atas usaha ijtihadnya namun perlulah segera dia kembali kepada ‘al-Jamaah’ yang telah diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w untuk kita bersama dengan mereka.
    Saya tidak menerima ulama PAS dan UMNO kerana saya hanya menerima Ulama Ahli Sunnah wal Jamaah, adapun PAS dan UMNO sama-sama terkeluar daripada Manhaj Ahli Sunnah wal Jamaah. Kedudukan negara Malaysia sebagai Negara Islam tidak ada pertiakian lagi kerana Ulama2 Muktabar dunia juga telah mengiktiraf Malaysia Negara Islam walaupun tidaklah negara Islam yang sempurna.
    Diharap kepada mereka yang ingin meneliti isu agama hendaklah jangan terkeluar daripada Manhaj Ahli Sunnah wal Jamaah..Wassalam ‘ala manittaba’al huda.

  3. aburedza Jun 4, 2009 pada 1:11 pm #

    Asalamualaikum
    1.Sukacita dapatkiranya ustaz huraikan bagaimana mungkin Syiah boleh menfsirkan ayat QS33.33 :
    dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah salat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.
    Hanya menafsir bermula …Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.
    tidak dalam kontek keseluruhan ayat atau adari ayat 28 – 34.
    2. Adakah penurunan ayat berpisah-pisah atau sekaligus bagi ayat 28-34 atau ayat 33 pun 2 x turun berasingan. Saya merujuk kepada : http://tafsirtematis.wordpress.com/2008/07/03/surat-al-ahzab-33/
    Kalau boleh komen sikit tafsiran laman syiah tersebut.

    Terima kasih. Semoga rahmat Allah atas ustaz.

    aburedza@gmail.com

  4. SALAFIYUNPAD™ September 1, 2010 pada 11:55 am #

    Assalamu’alaikum Ustadz.
    Salam kenal dari Ana di Indonesia..

    -Abu Zaid Ramadhani-
    http://salafiyunpad.wordpress.com/

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: